tiistai 19. marraskuuta 2013

Vanhenpieni loma Bilbaossa

Vanhempani kävivät täällä lomailemassa 12–17.11. He saapuivat Lufthansan lennoilla 12.11 myöhään illalla ja lähtivät 17.11 puoliltapäivin. Molempiin suuntiin lennoissa oli yksi vaihto Saksassa. He käyttivät kolme kokonaista päiväänsä Bilbaon kiertelyyn ja yhden San Sebastianiin.

Matkan ajankohta oli edullinen, mutta sää oli epäonneksemme surkean sateinen, mutta kiersimme kaikki paikat, jotka oli alun perin suunniteltu.
Vanhempani ovat 55+ pariskunta Keski-Suomesta.

He valitsivat hotelliksi Silken Indautxun kaupungin keskustasta. Hotelli oli todella siisti, hyvällä paikalla vain 3minuutin päässä Indautxun metroasemalta ja paljon pintxobaareja ja ostosmahdollisuudet olivat aivan lähellä, niin supermarketit kuin vaatekaupatkin. Hotellin aamiainen oli myös todella runsas, aamiaissali viihtyisä ja aamiaisen tarjonta vaihteli lähes päivittäin. Silken Indautxun henkilökunta oli ystävällistä ja puhui hyvää englantia. Hotellin maksuton Wifi tosin oli todella hidas.

Vanhempieni oli helppo kierrellä kaupunkia julkisella liikenteellä. Heti ensimmäisenä päivänä he ostivat Barik-kortin eli julkisen liikenteen kulkukortin, jonka hinta on 3€ ja latasivat siihen 20€, jolla pärjäsivät koko loman. Kortin saa ostettua metroasemalta automaateista tai lippuluukulta.

Päivä 1. Keskiviikko 13.11.2013
Ensimmäisenä päivänä kävelimme noin kahden ja puolen kilometrin matkan Indautxusta Vanhaan kaupunkiin. Matkalla piipahdimme Abandon turisti-infossa hakemassa hieman karttoja alueista, joissa aioimme vierailla. Casco Viejossa eli Bilbaon vanhassa kaupungissa kävimme ostoksilla, etenkin äitini viihtyi Desingual-vaateliikkeessä.

Isälleni yritimme metsästää kauluspaitaa, mutta vanhan kaupungin hinnat niille olivat mielestäni melko korkeat. Kuvasimme vanhan kaupungin katedraalia ja kahvittelimme sen viereisessä kahvilassa... sade yltyi ja pakekenimme sitä matkamuistomyymälään...

Pistäydyimme myös toisessa oikein mukavassa, Casco Viejon kahvilassa nimeltä OPILA, lähempänä jokea. Kahvilan sisustus oli viihtyisä ja osa sen huonekaluista oli antiikkia ja kahvilan yläkerrasta avautui ihana näkymä joelle.

Suunnilleen kolme tuntia kestäneen, sateenkasteleman seikkailun jälkeen vanhassa kaupungissa, lähdimme kävelemään joenvartta Deuston suuntaan, Guggeinheim-museon ohi, ostoskeskus Zubiarteen. Siellä söimme toisen kerroksen ravintolamaailmassa lounaan. Äitini pistäytyi myös alakerran Punt Roma vaateliikkeessä.

Päivän päätteeksi pyörähdimme vielä nopeasti Museo de las Bellas Artes de Bilbaossa, onhan keskiviikkoisin ilmainen sisäänpääsy! Ja jo kymmeneltä kaaduttiin väsyneenä hotellin sänkyyn.

Päivä 2.  Torstai 14.11.2013
Syntymäpäiväni. Aamulla availimme vanhempieni lahjat minulle ja lähdimme kaikki yhdessä hotellin aamiaiselle.

Päivän ensimmäinen kohde oli Guggenheim-museo. En ollut tarkoituksella kiertänyt tämänhetkistä näyttelyä, että pääsisimme vanhempieni kanssa sinne yhdessä. Isäni sai kätevästi eläkeläisalennuksen lippuja ostaessa ja minä opiskelija-alennuksen, joten meidän liput maksoivat vain 6,50€/hlö ja äidin lippu oli 11€. Opasluuri tai Audio guide, josta voi kuunnella teosten tarinat englanniksi ja narikka sisältyivät pääsylipun hintaan.

Kiersimme näyttelyn melko nopeasti noin kahdessa tunnissa, sillä teokset olivat melko kaukana arjesta, jos näin uskaltaa juntiksi leimaantumisen pelossa luonnehtia hehe.

Tämänhetkisen näyttelyn vetonaulana oli espanjalainen taiteilija Antoni Tapies. Hän on mielestäni persoonana kiinnostava, mutta pakko sanoa, etten hänen töistään niin välitä. Hänen teoksinaan näkee paljon kaikkea henkilökohtaista kuten sekavaa vaatekaappia, rikkinäisiä sukkia ja sensellaista. Hänet muistetaan myös Picasson hyvänä ystävä...

Näyttelyn jälkeen kävimme läpi museon matkamuistomyymälän löytämättä mitään ja hörppäsimme kahviossa kahvit, jotka olivat yllätyksekseni kohtuuhintaiset sillä suomalaisena olisin varautunut maksamaan kuuluisan museon kahvilassa kolmesta kahvista enemmän kuin kuusi euroa.

Guggenheim-museolta lähdimme sen vastapäätä sijaitseviin pieniin matkamuistomyymälöihin. Äiti halusi ostaa minulle muistoksi yhteisestä museokäynnistä avaimenperän ja löysimmekin yhden suloisen, johon oli maalattu kuva Guggenheimin kukkapäälysteisestä koiranpentupatsaasta.

Lounaan nautimme Bilbaon Vanhan Kaupungin suosikkiravintolassani Amarenassa, syntymäpäiväni kunniaksi. Päivän menu, kolmella ruokalajilla kustantaa vain 12€, ruoka on yksinkertaista, mutta maukasta ja palvelu ripeää vaikka pöytää joutuu usein odottamaan, varsinkin jos ravintolaan saapuu iltapäivällä kahden jälkeen ilman pöytävarausta. Päivän lounas tarjoillaan 12-16 arkisin.

Tunnetulta Fuente del Perro-juottopisteeltä on helppo suunnistaa ravintola Amarenaan.
Lounaan jälkeen kävimme hieman vielä Casco viejossa ostoksilla ja palasimme metrolla hotellille. Iltapalalla piipahdimme Indautxun Don Ulpiano pintxobaarissa, jonka henkilökunta on ystävällistä, istumapaikkoja löytyy ja pintxovalikoima on laaja.

Yhdeksän aikaan ajeltiin äidin kanssa vielä metrolla San Mamesin asemalle ja sieltä ylös Termibus-bussiasemalle, San Sebastianin bussilippuja ostamaan lauantaita varten.

Päivä 3. Perjantai 15.11
Hotellin aamiaisen jälkeen otimme metron Portugaleteen, koska halusin näyttää vanhemmilleni, etenkin isälleni, joka on enemmän korkeiden paikkojen perään,  Puente Golgante – sillan. Sade kirjaimellisesti piiskasi kasvoja ja tuuli oli niin kova yhäällä, sillan päällä, ettei sateenvarjo tullut kysymykseen. Siitä huolimatta maisemat olivat jälleen kerran sen 7€ arvoisia.

Sillan läheltä silmään sattui myös uusi merimieshenkinen kahvilatuttavuus, Rovira.

Portugaleten kylässä olessamme pyörähdimme myös Ballonti-ostoskeskuksessa ja tietysti Primarkissa. Isällekkin löytyi se kauan etsitty kauluspaita Massimo dutti – vaateliikkeestä.

Perjantain otimme rauhallisesti ja illallista söimme ripeästi Indautxun KFC-pikaruokaravintolassa, sillä lauantai olisi raskas päivä San Sebastianissa.

Päivä 4. Lauantai 16.11
Bussimme San Sebastianiin lähti aamulla kello 11.00 ja saavuimme San Sebastianin hyiselle bussiasemalle tuntia myöhemmin. Ilma oli kolea, mutta onneksemme koko päivänä ei satanut pisaraakaan.

kuvakooste San Sebastianin reissulta
Kävelytin vanhempiani Maria Christinan - sillan kautta San Sebastianin vanhaan kaupunkiin eli Parte Viejaan. Halusimme ehtiä ripeästi ostoksille sillä suurin osa kaupoista on lauantaisin auki vain kello 14.00 saakka.

Piipahdimme muutamassa (ehkä sadassa) matkamuistomyymälässä ja äitini löysi jouluksi kotiin ihastuttavan Olentzero-patsaan. Olentzero on baskimaan oma joulupukki, joka täälläpäin tuo lapsille lahjat.

OLENTZERO

...Ja tietysti vein vanhempani pintxoja maistelemaan ja kahvittelemaan suosikkipaikkoihini San Sebastianissa.

Oonan Top 3.
Kahvilat/pintxobaarit San Sebastianissa, Parte Viejassa.

1. BAZTAN pintxo&bar
Mahtava valikoima pintxoja ja keskeinen sijainti vanhassa kaupungissa, Portu Kalea - kadulla. Yksi pintxo maksaa 2€ - kohtuullinen hinta San Sebastianiassa. Baaritiskilta voi ottaa itselleen lautasen ja kasata siihen haluamansa määrän herkullisia pintxoja. Henkilökunta on todella ystävällistä ja he ovat tottuneet matkailijoihin.

Oma pintxo-lautaseni...

2. Atari
Viihtyisä ja tyylikäs ravintola/pintxobaari Vanhan Kaupungin katetdraalin sisäänkäynnillä eli aivan Parte Viejan sydämessä. Paikassa on tavallisesti paljon väkeä ja pintxovalikoima on kirjava. Istukella voi myös ulkosalla, kylmemmälläkin ilmalla sillä lämpölamput ovat lämmittämässä.

3.  Garagar
Garagar on sisätilointaan enemmänkin pubi kuin kahvila tai pintxobaari, mutta viihtyisä ja siellä on paljon tilaa istua. Pintxo valikoima ei ole se laajin, mutta täältä saa kahvin kanssa myös makeaa purtavaa ja myös ulkona voi istua lämpölamppujen lämmössä. Yksi syy miksi pidän tästä paikasta kovasti on näkymä puistoon, kahvitellessa voi katsella ohi kulkevia ihmisiä ja kaupungintalo on ihan vieressä.

....Paluu Bilbaoon 16.40 bussilla....

1. Moi, kivan oloinen blogi sulla. Tulee mieleen ihan oma matkani Bilbaoon viime tammikuussa.
    +Paljon kuvia ;)

2. Mukavaa että tykkäsit. :) Mitä tykkäsit Bilbaosta?

Kaikki blogin kuvat ja tekstit ©Oonasofia_R